Dla mnie prawdziwa twórczość poetycka (ale też każda inna twórczość np. muzyczna, plastyczna) jest skutkiem natchnienia i przejawem Ducha Bożego. Twórczość, jakakolwiek, ma źródło w…
Więcej Wstęp do wiersza. Opowieść o liściuKategoria: À Propos
Tajemnica wierszy „użytecznych i prostych”
Poeta patrzy, obserwuje i notuje, nie rozstaje się z „zeszycikiem”, bo wszystko wydaje mu się godne zauważenia, nawet najbardziej zwyczajne zdarzenia i konwencjonalne zachowania mają szansę znaleźć odbicie w kamerze jego oka, w strukturze zdania, a jego poetycki język przemienia się i ubogaca wraz z nowym doświadczeniem.
Więcej Tajemnica wierszy „użytecznych i prostych”Anna Kamieńska i Jan Śpiewak zadają pytania
Wybór wierszy Anny Kamieńskiej i Jana Śpiewaka Abyśmy byli (Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015) przygotował do wydania ich syn Paweł Śpiewak, historyk idei, socjolog, ceniony…
Więcej Anna Kamieńska i Jan Śpiewak zadają pytaniaPisanie szare, pisanie żarliwe
„Cieszy mnie i zdumiewa niezłomność polskich kobiet, ich fantazja w pokonywaniu trudów. Szczególnie w Kresowiankach widoczna jest pogodna siła duchowa, pasja trwania i niepoddawanie się…
Więcej Pisanie szare, pisanie żarliweRekonesans
Trudno byłoby wskazać w polskiej poezji XX wieku twórczość bardziej nasyconą biblijnymi śladami niż wiersze Czesława Miłosza, wyjąwszy może pisarzy stricte religijnych, jak Brandstaetter, Wojtyła…
Więcej RekonesansO doświadczeniu poetyckim
Pojawiające się często na łamach „N[aszego] P[rądu]” utwory poetyckie pobudzają do refleksji. Chodzi nie tyle o ich tematykę, o – jakby to można powiedzieć –…
Więcej O doświadczeniu poetyckimWidzieć i wiedzieć – niedosyt poznawania
Maciej Niemiec miał świadomość, że jest poetą wybitnym, wrażliwym na szczegół, oryginalnym, osobnym.
Więcej Widzieć i wiedzieć – niedosyt poznawania